Sunday, September 21, 2008

Impak Pasaran Saham Kepada kita

Assalamualaikum,

Sebelum kita bincang lebih lanjut mengenai pasaran saham. Saudara/i tahu apa definasi pasaran saham? Pasaran saham ialah pasar untuk perdagangan saham perusahaan yang dipegang umum dan alat kewangan yang berhubungan ( termasuk pilihan saham, pertukaran dan masa hadapan indeks saham). Definasi ini saya petik dari www. wikipedia.org.

Apa impak pasaran saham kepada kita ? Impak ada yang positif dan negatif bergantung kepada keperluan/pekerjaan kita. Baru-baru ini saham perladangan mengalami penurunan sebagai contoh saham Tradewinds Plantation Bhd dimana mengalami penurunan dari Bulan May (Tertinggi) RM 5.40 sehingga bulan September RM3.10 (Sila rujukhttp://www.twinds.com.my/investor-share-analysis.php) Pada pandangan saya saham ini mengikut pasaran komoditi cpo dimana mengalami penurunan dari RM4000/mt ke RM2500mt baru-baru ini.
Impak positif pada pengguna minyak masak akan mengalami penurunan harga oleh itu mereka dapat membeli minyak masak yang murah sedikit, walaubagaimanapun pada pekerja ladang akan mengalami penyusutan sedikit gaji mereka kerana gaji mereka mengikut harga CPO yang diperdagangkan. Kemungkinan pekerja ini akan mengurangkan perbelanjaan mereka, ini akan memberi impak negatif kepada ekonomi negara.
Pada ketika ini pasaran saham dunia mengalami penyosotan, secara tidak langsung negara kita turut mengalami keadaan yang sama kerana dagangan kebanyakkan dibuat dengan menggunakan USD dan saya rasa impak positif atau negatif bergantung kepada kita, tapi yang paling penting bagaimana kita mengambil peluang dari kejatuhan pasaran saham. Mungkin pada masa ini adalah peluang membuat bisnes atau pelaburan$$$$$$$.
Jika saudara/i ada komen terhadap post ini bolehlah berbuat demikian dibawah.

2 comments:

alchot said...

wslm,post ini agak ilmiah dan bagus, syabas.

dhairaz said...

Terima kasih alchot, saya akan cuba memberi pandangan terbaik dipost akan datang