Saturday, September 13, 2008

5 Cara Mudah Untuk Menyelesaikan Hutang

Assalamualaikum,

Kebanyakkan orang membuat hutang termasuk diri saya sendiri tapi cara kita menguruskan hutang lebih penting supaya tidak menyusahkan diri sendiri dan keluarga. Dibawah ini ada 5 cara mudah untuk menyelesaikan hutang yang ingin saya kongsikan bersama:

1. Disiplin

Tanamkan niat,tekad atau matlamat dalam diri kita untuk menyelesaikan hutang secepat mungkin supaya tidak membebankan dimasa akan datang. Dalam Islam juga menyeru agar jika kita berhutang hendaklah diselesaikannya secepat mungkin sebab kita tak tahu bila akan mati. Oleh itu hendaklah kita mendisiplinkan diri kearah itu walaupun terpaksa ikat perut sikit.

2. Keutamaan

Utamakan pembayaran hutang yang mempunyai faedah yang tinggi sebagai contoh hutang kad kredit atau along ( kalau boleh cuba elakkan dari hutang dengan along). Dengan kata lain utamakan yang perlu dibayar dulu.

3. Peruntukkan

Tiap-tiap bulan perlu ada peruntukkan untuk membayar hutang samaada hutang peribadi, kereta atau rumah. ( contoh: RM200 - kad kredit, RM 400- kereta dan RM 300-rumah. Jumlah keseluruhan RM900) Peruntukkan dibuat hendaklah melebihi hutang RM 1000 keatas. Bayar hutang lebih jika mampu.

4. Paradigma

Tukar hutang menjadi pendapatan, sebagai contoh hutang rumah RM500. Sewakan rumah tersebut RM600 (lebihan RM100 jadikan pendapatan dan RM500 hutang dibayar oleh penyewa rumah) Tuan rumah cari rumah sewa lagi murah atau beli rumah dengan ansuran lebih murah.

5. Berhenti Buat Hutang Yang Menyusahkan

Jangan tambahkan lagi hutang atau dengan kata lain menambahkan pening kepala, tapi buat hutang jika mendatang wang lebihan kedalam poket kita sebagai contoh hutang dalam pelaburan hartanah.

Selamat mencuba.

No comments: