Thursday, September 18, 2008

Bajet Kewangan Perbadi 2009 (2)

Assalamualaikum,

Bertemu lagi dalam sambungan perbincangan dalam post yang lepas, kita memperkatakan tentang harga minyak mentah dan harga minyak masak yang sepatutnya menurun mengikut perkadaran tetapi sehingga kini tidak turun dengan banyak. Bajet kita belum bincang lagi sebab faktor-faktor yang memberi impak kepada bajet kita tengok dulu.


Adakah inflasi juga mempengaruhi kehidupan harian kita? Apa itu inflasi?Inflasi dalam ertikata yang paling mudah ialah peningkatan tahap kenaikan harga barang atau servis dalam satu tempoh masa. Terdapat beberapa teori yang memperkata tentang inflasi, antara monetrism dan keynesian. (Sila rujuk http://en.wikipedia.org/wiki/Inflation#cite_note-0).

Tapi yang penting disini macam mana boleh berlaku peningkatan inflasi. Di Malaysia kadar inflasi dalam lingkungan 7%-8%. Tiga faktor yang mempengaruhi ialah:
1. Kos pengeluaran barang tinggi. Macamana ini berlaku, upah tinggi untuk membuat produk barang atau servis. Oleh itu majikan akan mengenakan harga yang tinggi kepada pengguna atau pelanggan.

2. Permintaan melebihi penawaran. Kita ambil contoh terdekat minyak petrol/diesel. Jika pengeluar menyekat pengeluaran minyak ini menyebabkan permintaan jadi berlebihan atau pengguna kereta bertambah jadi minyak petrol/diesel yang banyak diperlukan. Ini menyebabkan harga minyak naik.

3. Import barangan. Malaysia perlu mengeluarkan duit lebih untuk membeli barangan import. Sebagai contoh satu handphone USD 300, kita perlu membayar USD300 x RM3.50= RM1050. Untuk USD 1 rakyat Malaysia perlu membayar RM3.50 atau mungkin lebih bergantung kapada tukaran duit semasa.

Post yang akan datang kita akan bincang impak pasaran saham pada ekonomi negara dan yang paling penting kita.

Jika saudara/saudari ada komen tentang post ini samada setuju atau tak setuju bolehlah komen dibawah.

No comments: