Sunday, January 11, 2009

Kenapa bila ekonomi Amerika merudum kita turut merudum?

Assalamualaikum,

1.Pada pendapat saya Malaysia banyak bergantung hasil export/import menggunakan matawang Amerika(USD). Oleh itu implikasi matawang turun-naik juga ikut USD. Kita ambil satu contoh mudah, harga minyak mentah yang dieksport pada pertengahan tahun 2008 harga tinggi mencecah USD 100 setong. Oleh itu keuntungan juga tinggi ( ini pengiraan mudah untuk orang kebiasaan). Akhir tahun 2008 dan awal tahun 2009 ada rugi sikit sebab harga murah bawah USD 50 setong.

Begitu juga barangan elektronik dan barangan lain yang bergantung dengan matawang USD.

Macamana kita nak kurangkan kebergantungan kita ni kepada Amerika? Boikot barangan mereka? Tepuk dada tanya selera. Kalau tak bersedia jangan buat. Kita boikot barang mereka lepastu dia tak nak beli barang kita. Macamana!!!!!!!!! Dah bersedia.

Kalau nak buat sesuatu jangan emosi, fikir dulu sebelum buat apa-apa. Ini melibatkan rakyat Malaysia keseluruhan.

Antara strategi yang boleh difikirkan bersama.

1. Buat satu matawang yang stabil, dikalangan Asean cari matawang yang stabil atau buat matawang sendiri. Contoh macam matawang Euro.

2. Kukuhkan ekonomi sendiri- Malaysia. Dikatakan sektor pertanian dapat mengukuhkan ekonomi. Tapi bila beras takde mula kelam kabut, kena beli dari luar. Beli dengan harga mahal. Siapa susah? Sendiri le jawap.
Semua benda kita kena plan/rancang. Kalau dah berusaha tak menjadi takpe. Serah pada takdir. Usaha lagi baru betul. Ni cakap aje. Tanam padi nak buat 5kali setahun. Jadi ke?
Macamana sektor penternakkan,tiap-tiap kali musim korban lembu kena import juga.

3. Sumber asli dan tanah yang subur, jadi rakyat Malaysia kita patut bersyukur sebab dikurniakan dengan sumber asli yang banyak dan tanah yang subur. Gunakan lah sumber yang ada dan jaga harta kita dengan sebaik mungkin serta tak membazir.

4. Asas ekonomi ialah permintaan dan penawaran. Ini memerlukan strategi jangkamasa panjang dan berterusan termasuklah pemasaran, jualan dan kewangan. Yang ni ramai orang boleh fikir, jangan fikir untuk kenyang diri sendiri sudah. Yang susahnya nak laksanakan. Sebabnya ramai pandai cakap dari buat kerja. Sendiri mau ingat.

Dah mantap semua ni barulah buat apa-apa yang kita suka sebab ekonomi kita dalam kawalan kita sendiri. Ini ekonomi sendiri bergantung pada Amerika, cakap bergegar.

No comments: